Dokumenty ST okno edycyjne zmiana inne |
To okno na pierwszej zakładce Podstawowe może mieć różne pola w zależności od dokumentu jaki edytujmy np. okno edycyjne ulepszenia środka trwałego ma grupę pól Zmiana wartości, a okno dokumentu zmiany miejsca użytkowania ma grupę pól Miejsce uzytkowania.
Dane które należy wprowadzić podzielono na zakładki. Zakładki zmieniamy za pomocą myszki lub z klawiatury poprzez kombinację Alt + "nr zakładki" np. Alt + 2 do przełączenia się na zakładkę 2 Grupy.
Opis zastosowania dokumentów:
Ulepszenie środka trwałego
Dokument wystawiamy w przypadku powiększania wartości początkowej środka trwałego o wydatki na jego ulepszenie. Ulepszenie środka umorzonego powoduje automatyczne uruchomienie dalszej amortyzacji.
Z wyświetlonego spisu środków trwałych będących w użytkowaniu wybieramy środek którego ulepszenie wprowadzamy. Po wybraniu środka trwałego na ekranie wyświetli się okno umożliwiające wprowadzenie potrzebnych danych.
Na dokumencie można wprowadzić kwotę zwiększającą wartość bilansową oraz jeśli występuje taka potrzeba wartość podatkową. Na dokumencie można zmienić również przydział środka trwałego do grup, wartości cech oraz opis. W polu opis można wprowadzić opis wykonanego ulepszenia.
Zmiana miejsca użytkowania
Dokument wystawiamy w przypadku gdy środek trwały zmienia miejsce, w którym jest użytkowany. Po wprowadzeniu zmiany w ewidencji widoczny jest już nowy użytkownik. Nie ma ograniczenia na ilość zmian miejsca użytkowania dla jednego środka trwałego w miesiącu. Program automatycznie rozksięguje amortyzację na konta użytkowników (przy kontach z analityką jednostka organizacyjna) dzieląc kwotę miesięczną według czasu użytkowania w miesiącu. Kwota amortyzacji po rozksięgowaniu jest zawsze identyczna z kwotą miesięczną, ponieważ ewentualne różnice wynikające z zaokrągleń są korygowane automatycznie.
Likwidacja środka trwałego
Dokument wystawiamy w przypadku wykreślania środka trwałego z ewidencji w przypadku zbycia lub likwidacji. W miesiącu w którym nastąpiła likwidacja środka trwałego amortyzacja jest naliczona według dotychczasowych zasad. Zlikwidowany środek trwały nie jest wyświetlany w ewidencji w spisie środków trwałych w użytkowaniu i przechodzi do grupy środków zlikwidowanych.
Na dokumencie likwidacji możemy w celach statystycznych określić powód likwidacji wybierając odpowiednią wartość w polu Rodzaj likwidacji.
Częściowa likwidacja
Dokument wystawiamy w przypadku konieczności zmniejszenia wartości i umorzenia dla środka trwałego. Przykładem wykorzystania jest częściowa likwidacja po kradzieży części środka np. monitora komputerowego lub jego uszkodzenie bez możliwości naprawy.
Dokument umożliwia również wyprowadzenie z kartoteki środka trwałego części umorzenia przypadającej na likwidowaną wartość. W przypadku prowadzenia ś rodka w ujęciu bilansowym i podatkowym mamy również możliwość zmniejszenia odpowiedni wartości podatkowej jak i umorzenia podatkowego.
Innym przykładem zastosowania tego dokumentu jest wydzielenie ze środka trwałego innego środka np. przechodzącego w użytkowanie innej jednostki. Przykład: 1. Ze środka trwałego Zestaw komputerowy z ploterem wydzielamy ploter i przydzielamy do innego środka trwałego. Wydzielenie wykonujemy dokumentem Częściowa likwidacja. Wartość zestawu zmniejszamy o wartość nabycia plotera i jego umorzenie.
2. Ploter (wartość i umorzenie) wprowadzamy do istniejącego w ewidencji innego komputera za pomocą dokumentu Ulepszenie środka trwałego.
Korekty umorzenia
Do korygowania nienależnie naliczonej amortyzacji służą dokumenty Korekta zwiększająca umorzenie i Korekta zmniejszająca umorzenie.
Okno dokumentów środków trwałych
Spis zakładek zawierających pola określające środek trwały. 1. Podstawowe
2. Grupy
3. Cechy
4. Opis
Nr dokumentu
Kolejny numer dokumentu OT.
Z dnia
Data dokumentu OT.
Na podstawie, z dnia
Nazwa, numer i data dokumentu zewnętrznego np. FA-34 z 2003-05-23.
Miejsce użytkowania
Wybieramy jednostkę organizacyjna, w której użytkowaniu znajduje się środek trwały.
Materialnie odpowiedzialny
Ze słownika kadrowego pracowników firmy wybieramy osobę materialnie odpowiedzialną za środek trwały.
Kontrahent dzierżawiący
Pole dostępne w przypadku wybrania tytułu własności jako własne wydzierżawione i obce wydzierżawione.
Wartość bilansowa
Początkowa wartość bilansowa środka trwałego. Wartość ta brana jest do dalszych obliczeń amortyzacji bilansowej.
Umorzenie bilansowe
Początkowe umorzenie bilansowe. Pole jest dostępne tylko po ustawieniu pola Rodzaj pozyskania na Przyjęcie odpłatnie środków używanych.
Wartość podatkowa
Początkowa wartość podatkowa środka trwałego. Dostępne po wprowadzeniu znacznika w polu po lewej stronie. Umożliwia prowadzenie amortyzacji w aspekcie bilansowym i podatkowym. Od wprowadzonej w to pole wartości jest obliczana część podatkowa amortyzacji – stanowiąca koszt uzyskania przychodu.
Umorzenie podatkowe
Początkowe umorzenie podatkowe. Pole jest dostępne tylko po ustawieniu pola Rodzaj pozyskania na Przyjęcie odpłatnie środków używanych.
Zakładka umożliwia przydzielanie środków trwałych do założonych wcześniej definiowanych grup.
Zakładka umożliwia wprowadzanie wartości do założonych cech dla środków trwałych. Po przyciśnięciu ikony dodawania lub klawisza F3 wyświetla wybieramy żądaną cechę i podajemy jej wartość. Dane zapisujemy klawiszem Zapisz.
Na zakładce możemy wprowadzać dodatkowe dane opisowe dotyczące środka trwałego. Nie ma ograniczenia na ilość linii wprowadzonego opisu.