Okno rozliczania dokumentu |
Okno Rozliczenie zawiera dane dokumentu oraz listę dokumentów, z którymi można go rozliczyć.
Użytkownik, dla każdego z dokumentów z listy, określa kwotę rozliczenia, przy czym, nie może ona przekraczać kwoty pozostałej do rozliczenia, a suma kwot rozliczeń wszystkich dokumentów, nie może być większa od kwoty pozostałej do rozliczenia całego dokumentu.
UWAGA
Dokumenty można rozliczać dokumentami w tej samej walucie: złotówkowe - złotówkowymi, a walutowe - walutowymi
Konsekwencją rozliczenia dokumentów jest powstanie, pomiędzy nimi, połączeń zwanych spłatami. Pokazują one dokumenty, które zostały sobą rozliczone, np., KP za daną fakturę VAT
Istnieje kilka sposobów tworzenia spłat w systemie: poprzez zrobienie kompensaty,
wybranie dokumentu do rozliczenia z poziomu dokumentów kasowych i bankowych Rozlicz dokument Ctrl + F3,
podczas dekretowania,
w należnościach i zobowiązaniach za pomocą opcji Kompensuj / Rozliczaj Ctrl+R,
poprzez Przeniesienie rozrachunków,
bezpośrednio przy tworzeniu dokumentu, np., faktury.
Spłaty można rozpinać, czyli wycofywać z systemu, pod warunkiem, że mamy otwarty miesiąc w rozrachunkach. Celem rozpinania spłat jest dokonanie poprawy w dokumentach je tworzących: wskazanie na inny dokument lub usunięcie całkowite.
Wycofać spłaty można: z poziomu okna Należności i zobowiązania opcja Popraw i Usuń tak jest w przypadku dokumentów nierozliczonych w całości.
poprzez dokumenty rozliczone opcja Popraw i Usuń.
w dokumentach kasowych, bankowych, innych opcja Pokaż rozliczenia Ctrl +F5.
poprzez usunięcie całej kompensaty lub jej poprawę i usunięcie pozycji.
poprawiając fakturę i wycofując spłaty.
z Przeniesienia rozrachunków - jeśli płatność nastąpiła kartą, to poprawia się fakturę, a gdy gotówką, to rozbijamy na poszczególne pozycje i po kolei usuwamy.
Opis pól edycyjnych i opcji |
Do rozliczenia
W polach dla kolumny Do rozliczenia wpisujemy kwotę rozliczenia między dokumentem dla którego prowadzimy rozliczenie, a dokumentem reprezentowanym przez wiersz w tabeli
Wystaw kompensatę
Wystawia dokument kompensaty dla aktualinie wprowadznych rozliczeń (spłat).
Data kompensaty
Jeżeli zaznaczy się opcje Wystaw kompensate to uaktywnia się to pole, w którym można określić datę takiej kompensaty.
Drukuj dokument kompensaty
Czy wydrukować nowopowstały dokument kompensaty. Opcja dostępna jeżeli zaznaczy się opcje Wystaw kompensate.
Szukaj
Umożliwia wyszukanie dokumentu w tabeli ze spisem dokumentów do rozliczenia.
Rozlicz automatycznie
Opcja automatycznie rozdysponowuje kwotę Do dyspozycji i wpisuje kwoty, które pozostały do rozliczenia, w pola Do rozliczenia w tabeli. Robi to w kolejności od pierwszego do ostatniego w spisie. Rozliczanie automatyczne odbywa się do wyczerpania kwoty Do dyspozycji.
Zeruj
Zeruje kwoty z pól Do rozliczenia z tabeli.