Międzyokresowe rozliczenia kosztów

Rozliczanie kosztów w czasie określa się mianem rozliczenia międzyokresowego kosztów. Stosuje się je, gdy w jednostce wystąpią koszty dotyczące jednego okresu sprawozdawczego lub kilku takich okresów. Jednoznaczne przypisanie kosztów do okresu, którego dotyczą jest konieczne dla ustalenia prawidłowego wyniku finansowego. Wymienić można dwa rodzaje tego typu rozliczeń:
 Czynne - koszty dotyczące przyszłych okresów zostały poniesione "z góry",
 Bierna - do kosztów danego okresu zalicza się wielkości dotyczących go prawdopodobnych zobowiązań, wynikających ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez np. kontrahentów.

 Okno edycyjne międzyokresowego rozliczenia kosztów
 Opis rozbudowanego okna

Spis dodatkowych opcji dostepnych w tym oknie:

  Grupa

Grupa dla której przegladamy międzyokresowe rozliczenia kosztów. Od grupy uzależniony jest także sposób dekretowania pozycji (dokument i dzień dekretu).
Grupy międzyokresowego rozliczenia kosztów

  Zadekretuj Ctrl + Z

Wykonuje dekretecję dla danej pozycji (dla danego międzyokresowego rozliczenia kosztów).

  Pokaż pozycje z wszystkich dekretów

Umożliwia pokazanie wszystkich pozycji międzyokresowego rozliczenia kosztów. Bez włączenia tej opcji w tabeli przeglad się tylko pozycje dla aktualnie ustawionego miesiąca obrachunkowego

  Pokaż księgowania pozycji Ctrl + K

Umożliwia użytkownikowi podejrzenie księgowań pozycji. Opcja ta dostępna jest nie tylko dla automatycznych poleceń księgowania, ale także dla międzyokresowych rozliczeń kosztów, przeksięgowań i dla rozdzielników kosztów.