Automaty |
Automaty są to mechanizmy, które potrafią poksięgować żądane wartości według określonych parametrów.
Wszystkie automaty mają wspólny sposób działania. Posiadają grupę, która decyduje o tym, w jakim dniu miesiąca chcemy automat wystawiać (domyślnie ostatni dzień miesiąca) oraz wskazuje na dokument Polecenia Księgowania (PK), który ma powstać po wykonaniu automatu. Automat w pierwszej kolejności oblicza kwotę wynikającą ze wzoru, a następnie dekretuje według ułożonej Definicji dekretacji.
Dla automatów takich jak: automatyczne polecenia księgowania, międzyokresowe rozliczenia kosztów, przeksięgowania, rozdzielniki kosztów można podejrzeć księgowania pozycji. Służy do tego opcja, ukryta pod prawym klawiszem myszki Pokaż księgowania pozycji Ctrl + K. Ponadto można wydrukować księgowania w rozbiciu na miesiące obrachunkowe.
Definicje dekretacji są podobne do wzorców dekretacji dokumentów, różnicą jest kwota, która jest wyliczona ze wzoru, a nie pobrana z dokumentu. Każda grupa może być wykonywana oddzielnie. W grupie mamy pozycje. Każda z nich może mieć dowolny wzór i dowolny dekret. Wszystkie pozycje wystawią się w jednym dokumencie. W pozycjach podaje się datę, od kiedy, do kiedy pozycja ma być naliczana. Gdy jakaś pozycja nie jest już Aktywna należy jej wpisać datę do. Można też zaplanować, że dana kwota ma dekretować się przez rok i od razu wpisać datę do.
Po uruchomieniu opcji Międzyokresowe rozliczenia kosztów oraz Przeksięgowania, na ekranie wyświetlają się tylko te pozycje, które wykonają się w ustawionym miesiącu. Pozycje, które straciły ważność (np. polisy z zeszłego roku) można zobaczyć po wybraniu z menu kontekstowego prawego klawisza myszki opcji Pokaż pozycje z wszystkich okresów.
W opcji Rozdzielniki kosztów i Przeksięgowania można nie podawać daty początkowej, od której automat ma się wykonać. Jeśli użytkownik nie poda daty, to automat będzie się wykonywał zawsze. W Międzyokresowych rozliczeniach kosztów - datę początkową należy podać zawsze.
Dostępne automaty: |